فیلم | اولین موعظه لقمان به فرزندش
کد خبر: 4205981
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۵
‌نمی از باران / ۱۰

فیلم | اولین موعظه لقمان به فرزندش

به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت دهم این مجموعه با عنوان «اولین موعظه لقمان به فرزندش» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت دهم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره شرک و مصادیق آن می‌گوید: قرآن کریم از آیه 13 سوره لقمان به بعد، نصایح لقمان حکیم به فرزندش را بیان می‌کند. در آیه 12 می‌فرماید ما به لقمان حکمت دادیم در آیه 13 می‌فرماید لقمان حکیم فرزندش را موعظه می‌کند. ده دستورالعمل صادر می‌کند که این دستورات حکیمانه است. به دنیا مداری او را دعوت نمی‌کند، گاهی پدران نگران فرزندانشان هستند که وضعیت مالی آنها در آینده چه می‌شود، این موضوع به دست خداوند است. مسئولیت تربیت الهی و دینی به عهده ما است.

لقمان فرزندش را در برابر خود قرار می‌دهد و او را موعظه می‌کند، 10 فرمان به او می‌گوید. فرمان اول می‌گوید، پسرم شرک نورز «إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» بدون شک شرک ظلمی بس بزرگ است. شرک دو گونه است، شرک جلی و شرک خفی. شرک جلی آن است که انسان به صورت ظاهر بت بپرستد و غیر خدا را شریک قرار دهد؛ مؤمنین از شرک جلی به دور هستند. اما شرک خفی «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ» بیشتر افرادی که به خدا ایمان دارند مشرک هم هستند این مثالی از شرک خفی است و آن است که انسان در امور زندگی غیر خدا را هم در نظر بگیرد.

انتهای پیام
captcha